معرفی فرودگاه بین المللی دوشنبه

به گزارش واندر هنگر، امروز می خواهیم یکی از فرودگاه های پر فت و آمد و البته اصلی کشور تاجیکستان را به شما معرفی نماییم، فرودگاه بین المللی دوشنبه (Dushanbe International Airport). این فرودگاه که در مرکز ابن کشور قرار گرفته است، از جمله فرودگاه های قدیمی تاجیکستان است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر تاریخچه این فرودگاه، اطلاعات، ترمینال های این فرودگاه، راه های دسترسی به آن را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی فرودگاه بین المللی دوشنبه

تاریخچه فرودگاه بین المللی دوشنبه

در ابتدا باید بگوییم که این فرودگاه با این که بسیار قدیمی است و در مقدمه هم نیز به آن اشاره نمودیم ولی با این حال، تا به الان چندین و چند بار آن را مورد بازسازی قرار داده اند که در ادامه حتما دوره های آن را برای شما توضیح خواهیم داد. اگر شما قصد سفر هوایی به تاجیکستان را دارید، باید از پیشینه و نکاتی که در باره این فرودگاه بین المللی وجود دارد، مطلع گشت.

اگر بخواهیم به صورت دقیق صنعت فرودگاهی تاجیکستان و شهر دوشنبه که قبلا به نام استالین آباد شناخته می شده است، را مورد بررسی قرار دهیم باید به این نکته اشاره نماییم که اولین فرودگاه کشور تاجیکستان در سال 1924 میلادی در شهر دوشنبه طراحی و ساخته شد. این فرودگاه تاجیکستانی که در شهر دوشنبه قرار گرفته است، فرودگاه بین المللی دیگر دارد که در استان ختلان واقع شده و فرودگاه بین المللی قرغان تپه نام دارد.

برابر با تاریخ نوامبر سال 1929 میلادی بود که فرودگاهی نو برای سرویس دهی متناسب به مسافران و دیگر امور فرودگاهی در استالین آباد یا دوشنبه فعلی، ساخته شد. فرودگاه بین المللی دوشنبه در مرکز فعلی تاجیکستان قرار گرفته است. این فرودگاه مرکز اصلی پروازهای شرکت های هواپیمایی تاجیکستانی همچون سامان ایر و تاجیک ایر نیز می باشد.

در ادامه توضیح تاریخچه این فرودگاه باید بگوییم که مصادف با سال 1964 میلادی بود که مجموعه نو فرودگاهی در دوشنبه آغاز به کار نمود. البته این نکته درباره این فرودگاه بسیار حائز اهمیت است که فرودگاه بین المللی دوشنبه در طی سالیان سالی که از فعالی آن می گذرد تا به الان چندین و چند بار مورد بازسازی، بهسازی و اصلاح قرار گرفته است.

در این فرودگاه در سپتامبر سال 2014 یک ترمینال که ساخت کار مهندسان فرانسوی بود، آغاز به کار نمود و شرایط بهتری را از نظر امکانات رفاهی در اختیار مسافران این فرودگاه قرار داد. با افتتاح این ترمینال نو، فرودگاه بین المللی دوشنبه این قابلیت را پیدا نمود که بتواند از بیش از 1.5 میلیون در سال را پذیرش نماید.

از جمله برنامه هایی که این فرودگاه دارد این است که با استفاده از منابعی که که هویتشان به صورت کامل از طرف مسئولان این فرودگاه اعلام نشده است، باندها و بخش های مختلف فرودگاه بین المللی دوشنبه را مورد بازسازی قرار دهند. علاوه بر این ها قرار است که ترمینال هایی که قدمتشان به سال 1964 میلادی می رسد را نیز مورد بازسازی، بهسازی و به روز رسانی قرار دهند.

بر طبق برنامه فرودگاهی نو در منطقه غربی شهر دوشنبه که از طریق معماران و پیمانکاران هندی ساخته خواهد شد تا آن زمان فرودگاه فعلی دوشنبه به یک فرودگاه ویژه و یا همان VIP تبدیل شود. با توجه به این که سایت این فرودگاه زیاد به روز نیست و دیر به دیربه روز رسانی می شود، طبق اطلاعات اعلام شده در این وب سایت، فرودگاه بین المللی دوشنبه مسافران برای رفت و آمد به فرودگاه دوشنبه می توانند از راه های مختلفی همچون: اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و قطار استفاده کنند که البته در ادامه به بررسی راه های دسترسی به این فرودگاه در بخشی جداگانه خواهیم پرداخت.

این فرودگاه طبق اطلاعات به روز درج شده در سایت معتبر آمار هوایی در جهان، دو باند آسفالت 90 و 27 متری در خود دارد. از جمله دیگر شرکت های هواپیمایی که در این فرودگاه فعالیت دارند می توان به: شرکت هواپیمایی ایر آستانه، شرکت هواپیمایی پگاسوس اژیا، شرکت هواپیمایی اویا ترافیک کمپانی، شرکت هواپیمایی جنوبی چین، شرکت هواپیمایی فلای دبی، شرکت هواپیمایی هواپیمایی آسمان، شرکت هواپیمایی کام ایر، شرکت هواپیمایی نورداستار، شرکت هواپیمایی اس7 ایرلاینز، شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز، شرکت هواپیمایی اورال ایرلاینز، شرکت هواپیمایی یوتی ایر اوییشن، شرکت هواپیمایی ازبکستان ایرویز و شرکت هواپیمایی یامال ایرلاینز اشاره نمود.

اطلاعات فرودگاه بین المللی دوشنبه

نام فرودگاه بین المللی دوشنبه: Dushanbe International Airport

کد یاتا: DYU

کد ایکائو: UTDD

نوع فرودگاه: نظامی و مسافربری

ارتفاع از سطح دریا: 785 متر

وب سایت رسمی فرودگاه بین المللی دوشنبه: www.airport.tj

ترمینال های فرودگاه بین المللی دوشنبه

همانطور که در بخش تاریخچه فرودگاه بین المللی دوشنبه گفتیم، این فرودگاه در حال حاضر با یکی از ترمینال هایش که در سال 2014 به دست پیمانکاران فرانسوی خود ساخته شد، توانست بیش ار 1.5 میلیون نفر را در سال پذیرا باشد با این حال دیگر ترمینال های این فرودگاه قدیمی هستند و به همین علت باید مورد بازسازی قرار بگیرند.

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی دوشنبه

برای این که بتوایند از این فرودگاه و یا بالعکس به این فرودگاه بروید می تواید از گزینه های مختلفی برای حمل و نقل عمومی استفاده نمایید. در تاجیکستان و به خصوص در شهر دوشنبه ماشین هایی وجود دارند که ظاهرا همه خوبی های یک وسیله نقلیه عمومی را از لحاظ جا دار بودن و راحتی در خود جمع کرده اند. این وسیله محبوب، مانند مینی بوس است اما نام دیگری دارد. این مینی بوس های کوچک تنگم نام دارند و در خیابان های شهر دوشنبه بیشتر از هر چیزی به چشم می خورند. برای استفاده از تاکسی نیز باید این نکته را بدانید که تاکسی در تمام شهر ها قابل استفاده است. کرایه تاکسی را قبل از این که بروید، مورد بررسی قرار دهید. مردم برای رفت و آمد بین شهری از خودرو شخصی یا اتوبوس استفاده می کنند که البته بیشتر این اتوبوس ها دارای استانداردهای لازم نیستند و درضمن قیمت ها نیز متفاوت می باشند و از این رو انتخاب های متفاوت و بسیاری برای مسافران این فرودگاه و کشور تاجیکستان وجود دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1974

به "معرفی فرودگاه بین المللی دوشنبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فرودگاه بین المللی دوشنبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید