معرفی جاذبه های دیدنی بافت Baft

به گزارش واندر هنگر، شهرستان بافت یکی از قدیمی ترین شهرستان های استان کرمان است. این شهرستان در جنوب غربی این استان قرار گرفته و مرکز آن شهر بافت است و تا کلانشهر کرمان 156کیلومتر فاصله دارد. شهرستان بافت در 156 کیلومتری مرکز استان کرمان، از مرتفع ترین و خوش آب و هواترین مناطق استان کرمان می باشد. بافت دارای مکان های گردشگری و مناظر طبیعی خوش آب و هوای فراوانی می باشد . در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی بافت بیشتر آشنا شوید.

معرفی جاذبه های دیدنی بافت Baft

بلیط هواپیما در طاهاگشت

سنگ پهن بافت

در 25 کیلومتری غرب شهر بافت ، صخره ای زیبا با ارتفاعی بیش از 100 متر قرارداد که همچون آسمان خراش عظیمی در دل دشتی پوشیده از بادام وحشی ، تصویری جالب رابه وجود آورده است . به تماشا نشستن این صخره در هنگام غروب ، لحظه های خاطر انگیز را حاصل می آورد شکل معماری خاص این صخره طبیعی ، طبیعت دوستان ، به خصوص صخره نوردان و ماجرا جویان را محو شکوه خود می کند. همچنین در سطح فوقانی این صخره آثار معماری جالبی، منسوب به دوره ساسانی دیده می گردد.

غار شب پره

این غار که نام آن از خفاش گرفته شده در ارتفاعات شرقی رشته گوه خبر و در دره پر درخت شب پره واقع شده است و برای رسیدن به آن بایستی این منطقه جنگلی را به درستی پیمود که بر همین اساس چون دیگر نقاط جنگلی منطقه خبر ، نیازمند بلد محلی می باشد. دهانه غار شب پره حدود 40 متر ارتفاع و تیست متر پهنا دارد. این غار از عمق چندانی بر خوردار نیست و انتهای آن از بیرون معین می گردد. در داخل تالار بزرگ این غار ، چاهی وجود دارد که با سنگ مسدود شده است. به نظر می رسد غار شب پره در گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته و سنگ های داخل آن ارزش ذوب و بهره برداری داشته اند.

غار طرنگ

این غار در مجاورت روستای طرنگ و کوه طرنگ در 70 کیلومتری شهرستان بافت و 230 کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان واقع شده است. غار آهکی طرنگ به عنوان یکی از مهم ترین و طولانی ترین غارهای استان کرمان در نوع خود بی نظیر و دارای مناظر و جلوه های طبیعی بسیار زیبا و پدیده های شگفت انگیز است. دهانه غار حدود 6 متر است و در ارتفاع حدوداً 3000 متری از سطح دریا واقع شده است. طول جهت پیموده شده غار تقریباً 500 متر است و عرض راهروها و تالارهای آن از 1 تا 15 متر متغیر است. در انتهای غار حوضچه آبی وجود دارد. این غار در گذشته توسط هیئت کوهنوردی کرمان شناسایی و جهتها و دالان ها و دهلیزهای غار علامت گذاری و برخی نام گذاری شده اند و در طول غار علائم و فلش هایی جهت راهنمایی افراد وجود دارد.

قلعه کردعلی

با توجه به موقعیت جغرافیایی خود از قلعه های معتبر حاکم نشین بافت بوده است. قلعه کردعلی در وکیل آباد دشتاب قرار داشته و توسط شخصی به نام کردعلی ساخته شده است. صاحب قلعه برای دفاع از آن، خندق بزرگی در اطراف آن حفر کرده و در روز توسط پل تخته ای از روی این خندق رفت وآمد می کرده اند و شب ها پل را از روی خندق برمی داشته اند تا از هجوم غارتگران محفوظ باشند. این قلعه حد واسط قلعه هشون و قلعه مرتضی خبر قرار داشته و در هنگام خطر و درگیری، با روشن کردن آتش و ایجاد دود قلعه های دیگر را برای پشتیبانی خبر می کرده اند.

سد مخزنی بافت در فاصله 160 کیلومتری جنوب غربی کرمان و در فاصله 4 کیلومتری شمال شرق بافت در منطقه آسیاب جفته واقع شده است . این سد از نوع سد خاکی سنگریزه ای با هسته رسی قائم می باشد . دریاچه این سد می تواند 40 میلیون مترمکعب آب رو در خود ذخیره کند. این سد به منظور تأمین آب شرب، مصارف صنعتی و تأمین آب کشاورزی شهرهای بافت و بزنجان و همچنین کنترل سیلاب ها و رواناب های فصلی رودخانه بافت احداث شده است .

آبشار سه کاسه

آبشار سه کاسه جهان در یک کیلومتری جنوب روستای جهان جان در 25 کیلومتری شهرستان بافت در جهت جاده اصلی بافت- کرمان قرار گرفته است. آبشار سه کاسه پس از ریزش از یک ارتفاع 10 متری سنگی وارد سه کاسه پلکانی می گردد و به همین دلیل به این نام مشهور شده است. این آبشار درون تنگه رودخانه جهان جان واقع است. این رودخانه پس از تشکیل آبشار، جهت خود به سمت جنوب در میان دره را ادامه می دهد و پس از عبور از بن گود به سد بافت می ریزد.آبشار سه کاسه جهان جان کرمان در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا واقع شده است و دارای یک رودخانه دائمی می باشد که در تنگه رودخانه جهان جان قرار گرفته است؛ به همین جهت این آبشار در تمامی فصول سال دارای آب می باشد.

آبشار بنگان

یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب شهرستان بافت که تماشاگران فراوانی را به سوی خود فرا می خواند، آبشار زیبای بنگان است .آبشاری در دل کوه که طبیعت آن در نوع خود منحصر به فرد است.آبشار بنگان در 15 کیلومتری شمال شرقی شهر بافت قرار گرفته است.بازدید کنندگان این آبشار با گوش دادن به موسیقی زیبای آبشار که آب آن از بلندای 15 متری بر فراز سنگها و صخره های آن فرود می آید، احساس طراوت و زنده بودن را تجربه می کنند.

روستای سفته در 30 کیلومتری شهرستان بافت باتعدا د150 خانوار به کار کشاورزی و دامداری می پردازند این روستا با قدمتی بالغ بر 500 سال دارای آب وهوای سرد و خنک است .

پناهگاه حیات وحش روچون

پناهگاه حیات وحش روچون کرمان در محدوده شهرستان بافت و به شکل خوشه ای در داخل پارک ملی خبر پراکنده بوده و شامل 5 بخش است.پناهگاه حیات وحش روچون کرمان شامل پنج بخش است. یک بخش در جنوب روستای محمود آباد؛ یک بخش در شمال روستای ده سرد؛ یک بخش در غرب خیر آباد؛ یک بخش در شمال روستای ارزوییه ؛و یک بخش هم در روستای روچون واقع است. از گونه های مهم گیاهی میتوان از ارس؛ بنه؛ بادام کوهی ؛ تنگرس و استبرق و از گونه های مهم جانوری میتوان از بز و پازن؛ قوچ و میش؛ آهو؛ پلنگ؛ گربه پالاس؛ کاراکال؛ هوبره؛ هما و تیهو نام برد.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 729

به "معرفی جاذبه های دیدنی بافت Baft" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های دیدنی بافت Baft"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید