روش های مراقبت از گیاهان حین سفر

به گزارش واندر هنگر، بهترین شیوه های آبیاری گیاهان آپارتمانی

اگر قصد سفری طولانی دارید، مطمئنا در خانه یا محل کار خود گیاهانی دارید که به مراقبت های ویژه نیاز دارند. قطعا در زمان برگشتن از سفر نمی خواهید با گیاهان پژمرده روبرو شوید. پس با خبرنگاران همراه باشید تا نگاهی به توصیه های ضروری در سفر بیندازیم.

روش های مراقبت از گیاهان حین سفر
  • با سطلی از آب می توانید به آبکمک گیاهان خود بپردازید اما چگونه؟ تنها کافیست سطلی پر از آب را در ارتفاعی تقریبا 50 سانتی متری بالاتر از گلدانها قرار دهید. گلدانهایتان را در اطراف سطل آب چیده و از پارچه نخی بطول 1 متر و عرض 5 سانتی متر کمک بگیرید. یک سر این پارچه را به داخل خاک گلدان و دیگری را در سطل آب قرار دهید تا پارچه نخی، آب جذب شده را به داخل گلدان انتقال دهد.
  • راه دیگری که جواب می دهد و می توانید آن را امتحان کنید این است که گیاهان را در حمام قرار داده و با پر کردن وان حمام ، به بالا رفتن رطوبت کمک کنید. در نهایت گیاهان را آبکمک کنید و خواهید دید که با وجود رطوبت زیاد ، تعرق کمی صورت میگیرد و تا دوهفته می توان گیاهان را در این شرایط حفظ کرد. اما معایبی هم در این روش وجود دارد که بدلیل کمبود نور شاهد رشد شاخه های ضعیف خواهید بود، که در نهایت می توانید آنها را هرس کنید.

3- پیچیدن گیاهان در کیسه های پلاستیکی نیز می تواند سیستم بسته ای ایجاد کند که هیچ آبی از دست نرود. می توان برای تعداد زیادی گیاه از پوشش پلاستیکی استفاده کرد. البته گیاهان زیر پوشش را نباید در معرض نور خورشید قرار داد.

4- استفاده از ژل های نگه دارنده آب نیز مفید است. اندازهی ژل داخل ظرف بریزید و آب را مرحله به مرحله اضافه کنید تا ژل به طور کامل از آب اشباع شود و دیگر آب را جذب نکند. اندازهی از خاک گلدان را بردارید و ژل را دورتادور گیاه به طور یکسان بریزید و دوباره خاک را به گلدان برگردانید.

هر ساله هنگام تعطیلات و مسافرت ها خانواده هایی که در فضای داخل خانه شان تعدادی گیاه آپارتمانی را پرورش می دهند ،همواره دل نگران آبکمک آنها می شوند. بعضی مسئولیت آبکمک را به همسایه و یا فامیل خود می سپارند ولی بعضی دیگر که چنین امکانی را ندارند، به هنگام برگشتن با گیاهانی پژمرده روبه رو می شوند.

در صورتی که می توانند با به کارگیری یکی از چند راهکار زیر با خیالی آسوده به سفر بروند.

- گلدان ها را کف حمام یا آشپزخانه بچینید و سطلی حاوی آب را در کنار هر گلدان و در سطحی بالاتر از آن قرار دهید. پارچه ای نخی به اندازه یک متر یا بیشتر و به عرض حدود پنج سانتی متر آماده کنید و یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید. سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید.

به این ترتیب دستمال پارچه ای همواره آب را به خود جذب می کند و آب کم کم به داخل خاک گلدان منتقل می شود.

- در داخل وان حمام یا در یک لگن بزرگ، کمی آب بریزید و چند آجر در کف آن و در داخل آب قرار دهید. سپس گلدان ها را بر روی آجرها بچینید. توجه داشته باشید، گلدان ها به طور مستقیم درون آب قرار نگیرند و در ضمنً در کف هر یک از گلدان ها نیز حداقل چند سوراخ وجود داشته باشد.

- یک تکه حوله یا پتوی کوچک مستعمل را در کف وان یا لگن بزرگ قرار دهید. داخل وان یا لگن را به ارتفاع دو الی سه سانتی متر آب بریزید. گلدان ها را بر روی حوله یا پتوی مرطوب قرار دهید یا آن که نیمی از یک تکه حوله بزرگ را درون لگن و یا سینی بزرگی قرار داده و گلدان ها را روی آن بچینید. سر دیگر حوله را در داخل ظرف گود دیگری که با آب پر شده است بگذارید. توجه داشته باشید ظرف دوم باید در سطحی بالاتر از ظرف اول قرار گیرد. در ضمنً اندازه ظروف را با توجه به ابعاد گلدان ها و گیاه درونشان انتخاب کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1980

به "روش های مراقبت از گیاهان حین سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های مراقبت از گیاهان حین سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید