جنگل های زیبای ایران کدامند؟(1)

به گزارش واندر هنگر، اگرچه ایران کشوری گرم و خشک و کویری است، ولی این علت نمی گردد که جنگل های سرسبز با درختان سربه فلک کشیده نداشته باشد. بر روی هم 3 میلیون و 400 هزار هکتار جنگل در دامنه های شمالی کوه های البرز و شهرهای ساحلی دریای خزر وجود دارد. مساحت جنگل های نقاط دیگر کشور نیز به 3 میلیون هکتار می رسد. جنگل ها به علت هوای خنکشان و زیبایی و افسونگری که دارند، برای من و شمایی که گرفتار زندگی روزمره شهر و دود و دمش هستیم فرصتی ست هرچند کوتاه برای دور شدن از همه اینها و نفسی تازه کردن. به شرطی که نفس جنگل ها را با آلوده کردنشان نگیریم. جنگل های ایران فقط در شمال آن قرار نگرفته اند. به نظر شما جنگل های زیبای ایران کدام هاست؟

جنگل های زیبای ایران کدامند؟(1)

جنگل گیسوم

یکی از تماشای ترین جنگل های شمال ایران، جنگل گیسوم در تالش است. جنگل های گیسوم که مساحتی بالغ بر 80 هکتار دارد از آن جهت زیباست که از دالانی سرسبز و پر دارو درخت می گذرد و به دریا می رسد. در گیسوم 76 گونه گیاهی شناسایی شده که 21 گونه آن چوبی و بقیه گونه ها علفی هستند. و بیشتر درختانش را انجیلی یا آسون دار تشکیل می دهند.

در جنگل گیسوم جدا از راه رفتن در بین درختان و حال و هوایی عوض کردن، همه امکانات برای یک خوشگذرانی حسابی فراهم است. هم میتوان زیر آلاچیق ها نشست، هم تنی به آب زد، هم روی شن های ساحل گیسوم دراز کشید، هم از فروشگاه های صنایع دستی سوغات خرید. نگران اقامت و خورد و خوراک هم نباشید که اینجا پر از رستوران و ویلاهای ساحلی است. در سفر به گیسوم نباید تماشا آبشار ویسادار را از دست داد. ضمن اینکه این منطقه با قلعه رودخان و اسالم هم فاصله ای 10 کیلومتری دارد.

راستا دسترسی: گیسوم در 17 کیلومتری تالش قرار گرفته. از رشت به سمت آستارا بروید. بعد از رسیدن به پره سر، 5 کیلومتر دیگر بروید. ورودی جنگل در سمت راست جاده است.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی در 30 کیلومتری جنوب شرقی رامسر، به دالان بهشت معروف است. آنچه هوس رفتن به دالخانی را در سر می اندازد، جدا از بکر بودن آن، مه ایست که این جنگل ها را در برگرفته. جنگل دالخانی یکی از نزدیک ترین مسافت ها را تا دریا دارد. به طوری که بعد از 10 کیلومتر پیشروی، ساحل پیش رویتان است.

دالخانی از ابتدای جاده میرزا کوچک خان آغاز می گردد و راستا جنگل را که ادامه بدهید به ییلاقات شگفت انگیز جنت رودبار، گرسماسر و گلین می رسید. در طول راستاتان هم رستوران هایی هست که میتوانید خودتان را به غذاهای لذیذ شمالی مهمان کنید.

راستا دسترسی: جنگل دالخانی در راستا رامسر به تنکابن قرار گرفته. برای رسیدن به دالخانی می توانید از راستا کتالم ـ هریس (جاده میرزا کوچک خان) - دالخانی بگذرید. یا از خروجی شهر رامسر، بعد از حدود 7 کیلومتر در راستا آسفالته رامسر به تنکابن، به سه راهی جنت رودبار میرسید. 23 کیلومتر که بروید جنگل های دالخانی پیش رویتان است.

جنگل های ارسباران

جنگل های ارسباران در شمال شرقی آذربایجان شرقی و در فاصله 221 کیلومتری از تبریز واقع شده. ارسباران به علت انبوه و کثرت کوه هایش به قره داغ نیز مشهور است. این جنگل ها که از طرف سازمان جهانی یونسکو به زیست کره معروف شده قابلیت های گردشگری زیادی دارد. مثلا چی؟ ارسباران در بهار و تابستان یکی از مطبوع ترین هواها را دارد. در تابستان دمای هوای این منطقه به 15 درجه می رسد و در گرم ترین موقع روز هم از 23 درجه فراتر نمی رود.

ارسبارن که پارک ملی محسوب می گردد تنوع جانوری زیادی دارد. 220 گونه پرنده، 38 گونه خزنده، 5 گونه دوزیست، 48 گونه پستاندار و 22 گونه ماهی در این منطقه زندگی می نمایند و یکی از منطقه ها احیای مارال(آهو) هم هست.

تنوع گیاهی ارسباران بسیار زیاد است. 15 درصد از گونه های گیاهی ایران فقط در این منطقه است که 46 درصدش کاربرد دارویی دارد، 20 درصدش زینتی و 17 درصدش خوراکی محسوب می گردد. عمده درختان این منطقه را بلوط، کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب وحشی، گلابی وحشی و بوته های تمشک و زغال اخته تشکیل می دهد به اضافه میوه ای به نام قره قات که بسیار خوشمزه و ترش است و فصل چیدنش اواسط تابستان.

ارسباران با اهر، کلیبر و ورزقان مرز مشترک دارد. بزرگ ترین مجتمع آب درمانی کشور، تاسیسات آب درمانی کلیبر، در نزدیکی روستای متاللی یکی از جاذبه های سفر به این منطقه است. در راستاتان برای رسیدن به ارسباران تماشا قلعه بابک را، اگر از کلیبر میروید، از دست ندهید.

راستا دسترسی: پس از حرکت از تبریز تا رسیدن به اهر، 110 کیلومتر در پیش دارید. جاده راستاتان تقریبا تا وسط اهر می رود. بعد از عبور از کنار قبرستان شهر، وارد جاده اهر به سمت کلیبر خواهید شد. راستا دیگر رفتن به جلفا و تماشا جاذبه های بسیارش و سپس رانندگی در کنار رود ارس و مرز و رسیدن به ارسباران است.

جنگل های حرا

جزیره قشم به جزیره عجایب هفتگانه معروف است و جنگل های حرا یکی از این عجایب. حرا یا مانگرو که یکی از مقاوم ترین گونه های گیاهی است، موقع مد در آب فرو می رود و شگفتی اش همینجاست. حرا، گیاهی از تیره شاه پسند است. دانه آن روی درخت مادر می روید و نهال فراوری می کند. بعد از درخت جدا می گردد و در مرداب می افتد. استثنایی بودن این جنگل ها، که بین 30 تا 40 میلیون سال عمر دارند، از این روست که در آب شور زندگی می نمایند. حرا دو بار در شبانه روز در آب فرو می رود. و از آنجا که عمق آب بیشتر از یک تا دو نیم متر نیست، 6 تا 7 ساعت نمایان می گردد.

به این گیاه در بندر عباس حرا، در بلوچستان تمر و در برخی از نقاط تول می گویند. به عربی هم به شور و شوری معروفند. این منطقه محل زندگی پرندگان، دوزیستان و آبزیان زیادی است که تماشای آنها خود علت سفر به این منطقه است.

در دو سمت خور جاسک و چابهار هم حراهایی به شکل پراکنده دیده می گردد. اما اگر بخواهید حراهای انبوهی ببینید باید به قشم، میان سواحل قشم، پل و بندر خمیر بروید و راه رفتن به میانش نیز با قایق است.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 1 بهمن 1400 بروزرسانی: 1 بهمن 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1915

به "جنگل های زیبای ایران کدامند؟(1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل های زیبای ایران کدامند؟(1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید