تزئین حیاط خلوت ایرانی، چطور با هزینه کم از این فضا لذت ببریم؟

به گزارش واندر هنگر، تزئین حیاط خلوت ایرانی در خانه های کوچک و آپارتمان های امروزی را می توان یک پنجره کوچک رو به خانه های باصفای گذشته عنوان نمود. در این مقاله قصد داریم به کسانی که قصد تغییر دکوراسیون حیاط خلوت خود را دارند، کمک کنیم و به آن ها سبک کلاسیک ایرانی آشنا را معرفی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

تزئین حیاط خلوت ایرانی، چطور با هزینه کم از این فضا لذت ببریم؟

المان های دکوراسیون حیاط های ایرانی کدام اند؟

برای تزیین حیاط خلوت به سبک کلاسیک ایرانی بهتر است ابتدا با المان ها و اکسسوری های آن آشنا شویم. در حیاط های خانه های قدیمی ایرانی سه المان حوض، باغچه و نشیمنگاه نقش اصلی را در طراحی دکوراسیون بازی می کردند. اگر بخواهیم این المان ها را در حیاط خلوت اجرا کنیم احتیاج به صرف هزینه و فضای زیادی داریم که در بسیاری از خانه های کوچک و آپارتمان ها قابل اجرا نیست؛ بنابراین برای تزئین حیاط خلوت ایرانی از راه های دیگری به خلق این المان ها به روشی آسان و کم هزینه تر می پردازیم.

به طور مثال به جای حوض می توان از آبنماهای سنتی با کاشی کاری آبی که نمایانگر کاشی کاری های حوض های قدیمی هستند استفاده کرد یا به جای اجرای باغچه می توان از گلدان های بزرگ که گل های پیچ امین الدوله و اطلسی در آنها رشد می کنند استفاده کرد و گلدان های کوچک شمعدانی را روی لبه آبنما قرار داد. برای بخش نشیمنگاه به جای ایوان و تخت با فرش روی آن می توان از صندلی چوبی با کوسن هایی با طرح سنتی بهره برد.

ساخت حیاط خلوت برای ساکنان مجتمع های مسکونی چگونه است؟

در بسیاری از مجتمع های مسکونی معمولا فضایی برای گذراندن وقت و گپ و گفت ساکنان در نظر گرفته می شود ولی اگر به فضایی خصوصی احتیاج دارید می توانید با مسقف کردن بالکن از این فضا برای ساخت یک حیاط خلوت بهره ببرید. بهترین گزینه استفاده از پروفیل پی وی سی و شیشه است ولی هزینه زیادی دارد. راه دیگر استفاده از پروفیل قوطی و ورق های پلی کربنات است که به صرفه تر هستند.

برای تزیین این حیاط خلوت شیشه ای می توانید از آبنما، گلدان های شمعدانی و اطلسی اگر فضا آفتابگیر باشد بهره ببرید. حتی می توانید یک گوشه از فضا را به ساخت یک باربیکیو اختصاص دهید و هر از گاهی برای کباب کردن از آن بهره ببرید (حتما از دودکش برای باربیکیو در فضای بسته بهره ببرید). چون این فضا بسته است و از بارش های فصلی در امان است می توانید از پشتی های سنتی و مبل های کوچک به عنوان نشیمنگاه بهره ببرید.

کفپوش و دیوارپوش حیاط خلوت ایرانی

در گذشته برای پوشش کف و دیوارهای حیاط خانه ها از آجر در ابعاد مختلف استفاده می شد ولی کم کم با روی کار آمدن دستگاه های حفاری و صیقل سنگ این کفپوش ها جای خود را به انواع سنگ ها و موزاییک ها دادند. برای ایجاد یک حس نوستالژیک بهتر است در تزیین حیاط خلوت ایرانی از آجرهای مستطیلی برای پوشش دیوار و آجرهای مربعی برای پوشش کف بهره ببرید. آجرچینی و ایجاد نقش و نگار با استفاده از آجر در دیوارها یک تزیین مرسوم در خانه های قدیمی ایرانی به شمار می رود که می توانید از این هنر در هر چه بیشتر نوستالژیک کردن حیاط خلوت بهره ببرید.

چه گل هایی مناسب تزیین حیات خلوت ایرانی هستند؟

جدا از درخت هایی که معمولا در حیاط خانه های قدیمی ایرانی کاشته می شدند که به آب و هوا و اقلیم منطقه بستگی داشت. تقریبا همه خانه ها از نظر تزیین با گل های گلدانی ویژگی مشترکی داشتند. گلدان های شمعدانی و اطلسی از جمله های گل های معروف حیاط های ایرانی ها هستند ولی گل هایی همچون قاشقی، پیچ امین الدوله، گل محمدی و نرگس هم از گیاهانی هستند که می توانند حس نوستالژیک را به حیاط خلوت شما بیاورند. این گل ها در گلدان های سفالی بدون لعاب ساده کاشته می شدند و معمولا در کنار حوض قرار می گرفتند تا از رطوبت آب بهره ببرند. شما هم می توانید از این گلدان ها در کنار آبنما یا در روی تاقچه ها بهره ببرید.

حیاط خلوت ایرانی را سرپوشیده بسازیم یا روباز؟

همه توضیحاتی که در خصوص حیاط های ایرانی داده شد در شرایطی بود که حیاط به صورت روباز مورد استفاده قرار می گرفت. حالا این سوال پیش می آید که سرپوشیده ساختن حیاط خلوت بهتر است یا روباز بودن آن؟ باید عرض کنم که هر دو گزینه مناسبی هستند. اگر فضایی که برای حیاط خلوت در نظر می گیرید، وسیع است، توصیه می شود بخشی از فضا را بپوشانید و بخشی را روباز قرار دهید و اگر فضای کوچکی برای ساخت حیاط خلوت در اختیار دارید بهتر است در صورت سرپوشیده کردن آن شرایطی را فراهم کنید که در روزهای آفتابی بتوان از حیاط خلوت به صورت روباز هم استفاده کرد.

چگونه می توان هزینه ها را در ساخت یک حیاط خلوت ایرانی کاهش داد؟

راه های زیادی برای کاهش هزینه های ساخت یک حیاط خلوت ایرانی وجود دارد. اولین راهی که به نظر بسیاری می رسد استفاده از متریال بی کیفیت تر و ارزان تر است که می تواند بدترین راه باشد زیرا پس از مدتی مجبور به تعمیر یا تعویض این متریال خواهید شد. یک راه دیگر هم ساخت حیاط خلوت با بهترین متریال برای ماندگاری و طول عمر بالاتر و بهرگیری از مواد بازیافتی برای تزیین آن است.

به طور مثال به جای صرف هزینه برای خرید گلدان می توانید از وسایلی مانند تایر کهنه ماشین و شیشه های پلاستیکی نوشیدنی ها برای گلدان بهره ببرید. گل ها و گیاهانی نظیر شمعدانی و اطلسی را می توان درون تایر کهنه کاشت و در گوشه ای از حیاط قرار داد و گیاهان کوچک تر با رشد کمتر را دورن بطری های یکبار مصرف پلاستیکی کاشت و آویزان کرد.

برای تهیه نشیمنگاه به جای خرید تخت یا میز و صندلی می توانید با تغییر کاربری تایر ماشین و بشکه های کهنه آن ها را تبدیل به محلی برای استراحت و نشستن کنید. و یا با قرار دادن یک تخته بر روی آن ها، یک میز بسازید.

استفاده از جعبه های محکم برای ساخت یک نشمینگاه و تخت هم فکر خوبی به نظر می رسد. با رنگ آمیزی و دوخت چند تشک و کوسن می توان یک صندلی راحت برای نشستن از آن ها ساخت. برای دوخت کوسن و تشک هم می توانید از فرش های قدیمی بهره ببرید تا هرچه بیشتر در هزینه ها صرفه جویی کنید.

سخن آخر

برای ساخت و تزیین حیاط خلوت ایرانی کافی است از المان های آن یعنی آبنما، نشیمنگاه و گیاهان بهره برد تا حس نوستالژیک کلاسیک ایرانی را احیا کرد. برای بازیابی یک فضا در صورت کمبود بودجه می توان از اکسسوری های کلاسیک مانند گلدان های شمعدانی، کوسن و تشک های سنتی، چراغ های سنتی و … نیز بهره برد.

مطلب پیشنهادی:

  • طراحی باغچه در حیاط منزل و 7 نکته الهام بخش
منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1468

به "تزئین حیاط خلوت ایرانی، چطور با هزینه کم از این فضا لذت ببریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزئین حیاط خلوت ایرانی، چطور با هزینه کم از این فضا لذت ببریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید