ترکیه اولین مقصد گردشگری خارجی ایرانیان

به گزارش واندر هنگر، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی خاطرنشان کرد: ترکیه، عراق، عربستان به ترتیب اصلی ترین مقاصد گردشگری ایرانیان را تشکیل می دهند و ایرانی ها بیشترین هزینه را در خارج از کشور صرف تورهای گردشگری می نمایند.

ترکیه اولین مقصد گردشگری خارجی ایرانیان

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا الی گشت با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با عنوان نمایه آماری گردشگری به تحلیل آمار سفرهای ایرانیان با استفاده از گزارش های منتشر شده مرکز آمار ایران، سازمان جهانی گردشگری و شورای جهانی سفر و گردشگری در سال 2015 و 2014 پرداخته است.

با توجه به گزارش سازمان جهانی گردشگری و شورای جهانی سفر و گردشگری در سال 2014 و 2015 و گزارش های مرکز آمار ایران در سال های 87 تا 92 ، در سال 2013 سهم گردشگری در فراوری ناخالص داخلی کشور برابر با 6.1 درصد بوده است. جالب توجه اینکه 81.5 درصد از این سهم، متعلق به مخارج گردشگری داخلی است. علاوه بر آن، گردشگری توانست در مجموع یک میلیون و 184 هزار شغل به وجود آورد.

بنابر پیش بینی شورای جهانی سفر و گردشگری براساس شاخص رشد گردشگری در فراوری ناخالص داخلی، ایران در سال 2014 با رشد 10 درصدی نسبت به سال 2013 در صندلی چهارم جهان قرار خواهد گرفت. (تحلیل آمار مربوط به سال 2014 هنوز منتشر نشده است) . همچنین در حوزه گردشگری برون مرزی این گزارش کشورهای ترکیه، عراق، عربستان به ترتیب برترین مقاصد گردشگری ایرانیان را تشکیل می دهند.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، مسافران ایرانی در مجموع در تابستان 92 بیش از 10 میلیون ریال در خارج از کشور صرف نموده اند که بیشترین این هزینه ها به ترتیب متعلق به تور و گشت، حمل و نقل و خرید سوغاتی بوده است.

اما در حوزه گردشگری ورودی، در سال 2012 تعداد گردشگران ورودی سه میلیون و 834 هزار نفر و درآمد حاصل از جذب این گردشگران یک میلیارد و 114 میلیون دلار آمریکا بوده است. در سال 2013 مهمترین مبادی گردشگری به ترتیب کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان و ترکیه بود.

طبق این گزارش بالاترین سهم از ورودی ها به مناطق خاورمیانه و اروپا تعلق دارد. مخارج گردشگری خروجی بالغ بر 7 میلیارد و 517 میلیون دلار بوده است. با توجه به بیشتر بودن هزینه کرد گردشگران خروجی، تراز گردشگری ایران منفی و بالغ بر 6 میلیارد و 403 میلیون دلار است.

منبع: خبرگزاری میراث

منبع: الی گشت
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 651

به "ترکیه اولین مقصد گردشگری خارجی ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه اولین مقصد گردشگری خارجی ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید