آزمایش موفقیت آمیز یک واکسن استنشاقی برای توقف همه گیری کرونا

به گزارش واندر هنگر، پژوهشگران آمریکایی، نوعی واکسن استنشاقی ارائه داده اند که شاید بتواند همه گیری کووید 19 را متوقف کند.

آزمایش موفقیت آمیز یک واکسن استنشاقی برای توقف همه گیری کرونا

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، گروهی از پژوهشگران دانشگاه آیووا و دانشگاه جورجیا در آنالیز نوی، قابلیت یک دوز واکسن استنشاقی را برای محافظت از موش ها در برابر کووید 19 نشان داده اند. این واکسن می تواند انتقال ویروس از حیوان به حیوان را هم متوقف کند.

پل مک کری، سرپرست این پژوهش گفت: واکسن های کنونی کووید 19 در حال حاضر بسیار موفقیت آمیز هستند اما بیشتر مردم دنیا هنوز واکسینه نشده اند و احتیاج اساسی به واکسن هایی وجود دارد که به سادگی مورد استفاده قرار می گیرند و در متوقف کردن انتقال بیماری موثر هستند. اگر این واکسن نو در انسان ها هم کارآیی داشته باشد، شاید مانع انتقال کروناویروس گردد و به کنترل بیماری همه گیر کووید 19 یاری کند.

این واکسن برخلاف واکسن هایی که تزریق می شوند، به واسطه یک اسپری بینی به کار می رود. در آنالیز های انجام شده، تنها به یک دوز از این واکسن احتیاج بود. شاید بتوان این واکسن را در دمای معمولی یخچال، تا حداقل سه ماه نگه داری کرد. از آنجا که کاربرد واکسن از راه بینی است، می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که از سوزن می ترسند.

بیائو هه از پژوهشگران این پروژه گفت: ما بیش از 20 سال است که در حال توسعه این پلتفرم واکسن هستیم و کار کردن روی فرمول های نو واکسن کووید 19 را از نخستین روزهای همه گیری این بیماری شروع کردیم. داده های بالینی نشان می دهند که این واکسن نه تنها به محافظت در برابر عفونت می پردازد، بلکه احتمال انتقال را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد.

این واکسن استنشاقی، سلول های مخاطی داخل بینی و مجاری تنفسی را هدف قرار می دهد. این سلول ها، ورودی اصلی کروناویروس و محل تکثیر ابتدایی آن هستند.

ویروس فراوری شده در این سلول ها می تواند به عمق ریه ها و سایر اندام های بدن حمله کند که به بروز بیماری های شدیدتری منجر می شوند. به علاوه، ویروس ساخته شده در این سلول ها می تواند به سادگی به وسیله بازدم دفع گردد و امکان انتقال ویروس از یک نفر به دیگران را فراهم کند.

آنالیز ها نشان داد که این واکسن، یک واکنش ایمنی موضعی ایجاد می نماید و به محافظت کامل از موش ها در برابر کروناویروس می پردازد.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1731

به "آزمایش موفقیت آمیز یک واکسن استنشاقی برای توقف همه گیری کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش موفقیت آمیز یک واکسن استنشاقی برای توقف همه گیری کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید