پارسال 55 هزار یزدی غربالگری شنوایی شدند

به گزارش واندر هنگر، سرپرست بهزیستی استان یزد بیان کرد: 55 هزار غربالگری شنوایی طی سال گذشته در یزد انجام شده است که از این تعداد 38 مورد مشکوک کم شنوایی و ناشنوایی شناسایی شدند.

پارسال 55 هزار یزدی غربالگری شنوایی شدند

به گزارش خبرنگاران، نادر هومنیان در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان که که با شعار زبان اشاره، حق همه ناشنوایان برگزار گردید، گفت: در بهزیستی اقدامات بسیاری خوبی در زمینه پیشگیری از معلولیت ها اجرا شده و اکنون طرح های مختلفی چون غربالگری ناشنوایی نوزادان بدو تولد در استان در حال اجرا است.

وی مشاوره ژنتیک را راه حل مناسب برای پیشگیری از معلولیت دانست و گفت: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و قبل از بارداری در پیشگیری از 50 درصد معلولیت ها موثر است.

این مسئول با بیان این که تنها مرکز تحقیقات ژنتیک دولتی ایران در میبد قرار گرفته است، اظهار کرد: این مرکز یک فرصت برای استان و استان های همجوار است برای پیشگیری از معلولیت به آن مراجعه نمایند.

محمدحسین غنیمت معاون توانبخشی بهزیستی استان هم طی سخنانی گفت: ناشنوایان سومین گروه از افراد دارای معلولیت هستند و به لحاظ درگیر بودن حس شنوایی بیشترین مسائل را در زمینه یادگیری و ادراک بیرونی دارند.

وی بیماری های عفونی و اختلالات ژنتیک را در بروز ناشنوایی مؤثر دانست و گفت: انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک، غربالگری شنوایی در بدو تولد و دوران کودکی اقداماتی است که بهزیستی در راستای پیشگیری از معلولیت ناشنوایی انجام داده است.

غنیمت ارائه خدمات گفتار درمانی، تامین سمعک، کاشت حلزون، راه اندازی مراکز خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوا از دیگر اقدامات بهزیستی ذکر کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 424

به "پارسال 55 هزار یزدی غربالگری شنوایی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارسال 55 هزار یزدی غربالگری شنوایی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید