مطمئن ترین روش تشخیص کرونا کدام است؟

به گزارش واندر هنگر، خبرنگاران/لرستان یک متخصص بیماری ریوی گفت: از روزهای اولی که بیماری کرونا معرفی گردید، آزمایش مولکولی مبتنی بر PCR به عنوان استاندارد طلایی تشخیص مطرح بوده و هنوز هم آزمایش تشخیصی بهتر و مطمئن تری غیر از آن وجود ندارد.

مطمئن ترین روش تشخیص کرونا کدام است؟

علی امیری در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که تست سرولوژی با تست PCR در تشخیص کرونا چه تمایزی با هم دارد؟ اظهار کرد: نتیجه آزمایش منفی آنتی بادی برای کرونا، رد نماینده عفونت قبلی با این بیماری نیست.

وی ادامه داد: از روزهای اولی که بیماری کووید 19 به جامعه جهانی معرفی گردید، آزمایش مولکولی مبتنی بر PCR به عنوان استاندارد طلایی تشخیص مطرح بوده و هنوز هم آزمایش تشخیصی بهتر و مطمئن تری وجود ندارد.

امیری ادامه داد: برای انجام آزمایش مولکولی، نمونه گیری از بینی یا حلق فرد مشکوک به بیماری توسط سواپ های مخصوص انجام می گردد و اثر بقایای ژنتیکی ویروس مورد آنالیز قرار می گیرد.

این متخصص بیماری های ریوی اضافه نمود: در کنار آزمایش ملکولی، آزمایش سرولوژی که مبتنی بر نمونه خون هستند هم مورد استفاده قرار می گیرد که به دلیل جواب های مثبت و منفی کاذبی که دارند، ارزش تشخیصی نداشته و در تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرد تا تعیین کند که احتمالا چه درصدی از جامعه روبرو با ویروس را داشته اند و به اشکال بی علامت یا علامت دار بیماری مبتلا شده اند.

وی اعلام کرد: این آزمایشات، مبتنی بر این واقعیت است که متعاقب روبرو فرد بیمار با ویروس، پاسخ سیستم ایمنی فعال می گردد و آنتی بادی های ضد ویروس که مهمترین آنها دو نوع IgG و IgM هستند فراوری می شوند که قابل شناسایی اند.

امیری با اشاره به این که دوره کمون کووید 19، حدود 5 تا 6 روز است، عنوان نمود: از اواسط هفته دوم پس از دوره کمون بیماری، آنتی بادی های ضد ویروس قابل شناسایی می شوند و هفته سوم، احتمالاً بهترین زمان انجام آزمایش آنتی بادی یا سرولوژی است.

این متخصص بیماری های ریوی با اشاره به این که تست مثبت آنتی بادی IgG یا IgM به معنای واکنش دفاعی بدن در مقابل ویروس است، اضافه نمود: میزان آنتی بادی IgM در زمان کوتاهی به پیک رسیده و به سرعت و در حدود خاتمه هفته ششم کاهش می یابد و مثبت بودن IgM به هیچ وجه به معنای ناقل بودن فرد بیمار نیست. آنتی بادی IgG مدت زمان طولانی تری نسبت به IgM بالا می ماند.

وی اعلام کرد: نکته ای که وجود دارد این است که پاسخ سیستم ایمنی افراد در روبرو با ویروس فقط ایمنی هومورال و پاسخ مبتنی بر فراوری آنتی بادی نیست و ایمنی سلولی هم در این رابطه مطرح است؛ حتی برخی از مقالات نقش مهم تری را برای ایمنی سلولی مطرح می نمایند.

امیری توضیح داد: اینکه اثر آنتی بادی ضد ویروس را در چه افرادی بتوانیم شناسایی کنیم، متاثر از عوامل مختلفی است؛ هر چقدر شدت بیماری در فردی که به بیماری مبتلا شده است بیشتر باشد، انتظار داریم میزان آنتی بادی فراوریی هم بیشتر بوده و شانس شناسایی آن در نمونه خون اخذ شده بیشتر باشد.

این متخصص بیماری های ریوی ادامه داد: متقابلاً هرچقدر فرد بدون علامت یا کم علامت ترباشد، احتمالاً سیستم ایمنی هومورال کمتر تحریک می گردد.

وی اضافه نمود: مثلاً اخیراً در مطالعه ای نشان داده شده است که در 93 درصد افراد روبرو یافته با ویروس که بیمار بدون علامت بوده اند، ایمنی سلولی ایجاد شده است، اما فقط در 60 درصد این افراد، آنتی بادی ضد ویروس قابل شناسایی بوده است.

امیری ادامه داد: به عبارتی حدود 40 درصد افراد با وجود اینکه آلوده به ویروس شده بوده اند، اما در آزمایشات سرولوژی، اثری از سابقه بیماری نشان داده نشده است. این مطالعه گویای آن است که مخصوصا در مبتلایان بدون علامت، تنها به وسیله آنالیز آنتی بادی در خون نمی توان در خصوص سابقه آلودگی اظهار نظر کرد.

این متخصص بیماری های ریوی تأکید کرد: آزمون های سرولوژی علاوه بر جواب های منفی کاذب، دارای جواب های مثبت کاذب هم هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1352

به "مطمئن ترین روش تشخیص کرونا کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطمئن ترین روش تشخیص کرونا کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید