خبرنگاران هیچ کارفرمایی حق اخراج بیماران کرونایی را ندارد

به گزارش واندر هنگر، ساری - خبرنگاران - مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران با تاکید بر ضرورت رعایت مفاد قرارداد کارگران از سوی کارفرمایان ، تاکید کرد : هیچ کارفرمایی حق ندارد کارگری را به خاطر مشکوک بودن یا ابتلا به ویروس کرونا از کار اخراج کند.

خبرنگاران هیچ کارفرمایی حق اخراج بیماران کرونایی را ندارد

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

کامران اصغری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران افزود : کارگران باید تا پایان قرارداد کاری با کارفرما یا واحد تولیدی در شغل باقی بماند و ابتلا به ویروس کرونا مستمسک قانونی برای اخراج کارگران نیست.

وی توضیح داد : ممکن است مدت درمان یا بهبود بیماران مبتلا به ویروس کرونا طولانی باشد و کارفرمایاان موظفند دوره استعلاجی را برای کارگر طبق نظر پزشک اعمال کنند و حق اخراج کارگران را ندارند.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این که کارفرمایان تنها می توانند از پرداخت حقوق یا دستمزد کارگرانی به بیماری کرونا مبتلا می شوند ، خودداری کنند ، گفت : به همین دلیل هم برای دوره ای که کارگران مبتلا به کرونا قادر به ادامه کار نیستند ، بیمه بیکاری وضع می شود و این بیمه هم تا زمانی است که بتوانند دوباره به محل کار خود بازگردند.

وی افزود : طبق قانون ، کارفرمایان تنها به استناد مفاد قراردادهای قانونی از جمله پایان مدت قرار داد حق دارند از پذیرش دوباره کارگر خودداری کنند ولی در صورتی که کارگری به خاطر بیماری اخراج شود و شکایت کند ، با کارفرما برابر قنون برخورد خواهد شد.

اصغری همچنین به ثبت نام حدود 25 هزار نفر متقاضی بیمه بیکاری در مازندران اشاره کرد و افزود : بخش قابل توجهی از این تعداد کارگر نبودند و حقوق بیمه بیکاری شامل حالشان نمی شود ، ولی اسامی افرادی که مشمول دریافت بیمه بیکاری می شوند ، بزودی از سوی وزارت کار اعلام خواهد شد.

پیش از این اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران از کارگرانی که کارگاه های آنها به دلیل ویروس کرونا و طبق مصوبه ستاد ملی کرونا تعطیل شد، خواست تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری فرصت دارند با مراجعه به سامانه https://bimebikari.mcls.gov.ir برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کنند.

براساس قانون، افراد بعد از بیکار شدن 30 روز مهلت دارند در سامانه درخواست بیمه بیکاری اطلاعات خود را ثبت کنند. آن دسته از افرادی که به دلایل موجه پیروز نشوند در موعد مقرر ثبت نام کنند ، در صورت تایید ادله اشان از سوی هیات حل اختلاف ، می توانند تا 90 روز از زمان بیکاری نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه اقدام کنند.

استان مازندران حدود 300 هزار کارگر فعال در بخش های مختلف تولیدی و کارگاهی و خدماتی دارد که از سوی تامین اجتماعی بیمه شده اند.

ویروس کرونا که از ابتدای اسفند ماه سال گذشته وارد مازندران تا کنون بخشی از فعالیت های اقتصادی ، خدماتی و کارگاهی را تعطیل و منجر به خانه نشینی کارگران شد.

این ویروس تا به امروز دهها هزار نفر را در استان مازندران مبتلا کرد و در حال حاضر 509 بیمار مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی و بیمارستانی استان بستری هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 920

به "خبرنگاران هیچ کارفرمایی حق اخراج بیماران کرونایی را ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هیچ کارفرمایی حق اخراج بیماران کرونایی را ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید